Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Onderwerp

Beschrijving van het risico

Beheersmaatregel

Bedrag impact (€)

Kans in %

Bedrag x kans (€)

Informatieveiligheid

De gemeente (of SSC DeSom of regionale gemeente) wordt getroffen door een cyberaanval of systemen vallen uit.

De gemeente Koggenland wordt mede door digitalisering en hybride werken steeds afhankelijker van de kwaliteit van haar IT-omgeving. Cybercriminelen liggen op de loer. De impact van een cyberaanval of uitvallen van ICT-systemen is groot. De dienstverlening is in grote mate afhankelijk van de IT-omgeving. Het risico bestaat dat enkele uren, dagen of zelfs weken er geen toegang is tot de gemeentelijke digitale omgeving. Dit met financiële, bestuurlijke en maatschappelijke gevolgen.

Bewustwording door trainingsprogramma's  binnen de gemeente op het onderwerp informatieveiligheid. Netwerksegmentatie, waarbij door scheiding de aanvalsoppervlakte wordt verkleind. NIS2 implementatie door SSC DeSom.

Bedrag is vooraf niet in te schatten. Het bedrag is dan ook gebaseerd op de casus Hof van Twente.

4.200.000

15%

630.000

Wachtlijsten bij zorgaanbieders Wmo en Jeugdzorg

Veel zorgaanbieders hebben te maken met wachtlijsten, mede als gevolg van de huidige arbeidsmarktproblematiek. Het is lastig om medewerkers te werven en te behouden.

Het Zorgteam levert zgn. overbruggingszorg totdat de zorgaanbieder kan starten met de zorg. Het effect hiervan is dat de problematiek van de jeugdige niet verder toeneemt en mogelijk nog zwaardere en daarmee duurdere ondersteuning nodig is. De ingevoerde beschikbaarheidswijzer geeft inzicht in de huidige wachtlijsten per zorgaanbieder. Door dit inzicht kan de externe verwijzer/gemeente en/of inwoner/gezin kijken naar een zorgaanbieder waar geen/kortere wachtlijsten zijn.

500.000

75%

375.000

(Grote) zorgaanbieders gaan failliet en/of besluiten om andere redenen de zorg niet meer te leveren.

Mogelijk gaat er een gecontracteerde zorgaanbieder failliet. Daarnaast kan een zorgaanbieder besluiten geen contract (meer) te willen met onze regio en zich niet in te schrijven voor het overbruggingsaanbod.

Dit betekent dat zorg mogelijk niet meer geleverd kan worden waardoor de zorgcontinuïteit niet gewaarborgd kan worden.
Voor de overbruggingsovereenkomsten worden minimale zaken aangepast zodat aanbieders er zo min mogelijk administratieve last van ervaren.

1.000.000

25%

250.000

Ontoereikend budget voor de uitvoering van de Wmo en Jeugdzorg

Voor de uitvoering van de Wmo en jeugdzorg ontvangen de gemeente een Rijksbudget in het gemeentefonds. In de begroting is een budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de Wmo en jeugdzorg.  Het beschikbaar gestelde budget zou niet toereikend kunnen zijn.

Uitgangspunt is om binnen het budget te blijven en (verdere) beheersmaatregelen te ontwikkelen om dit te bewerkstelligen

500.000

50%

250.000

AVG, WPG en informatieveiligheid

De kans bestaat dat de gemeente niet voldoet aan de wetgeving omtrent de privacywet/ informatiebeveiliging (AVG/ WPG & BIO).

Implementatie van de AVG/ WPG & BIO, dit middels continuïteit in de personele bezetting en opvolging jaarplannen. Ook bewustwording door intern trainingsprogramma.

Bedrag is vooraf niet in te schatten. Het bedrag is dan ook gebaseerd op de boetebandbreedtes van de Autoriteit Persoonsgegevens.

750.000

30%

225.000

Inwerkingtreding Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging Bouw

Wat - inrichten project onderdelen DSO ((overgangsfase omgevingsplan); Oorzaak- proces inrichting op grond van de fysieke leefomgeving (niet meer alleen op grond van ruimtelijke ordening); Gevolg - onjuiste of niet met elkaar samenhangende (gebiedsgerichte) regels.

Sturen en in control blijven, daar waar nodig uitbesteden. Creeren brug tussen (strategisch) beleid en uitvoering.

80.000

80%

64.000

Inflatie ICT-kosten

Hogere ICT-kosten door prijsindexaties. Wanneer grote leveranciers van gemeente Koggenland hier aanzienlijke percentages aan hangen, die hoger zijn dan begroot, komen er tekorten in het ICT-budget.

Structurele leveranciersoverleggen. Monitoring van lopende contracten.

80.000

75%

60.000

Resultaat gestuurd werken (RGW)

Indien één of meerdere van de zeven Westfriese gemeenten tot het besluit komt te stoppen met het RGW dan kan dit zorgen voor een kostenverhoging

Alle Westfriese gemeenten zijn gebonden aan dezelfde overeenkomsten met aanbieders waarin RGW is opgenomen als manier van werken.


Gezien de huidige inkooptrajecten overweegt elke gemeente opnieuw welke werkwijze het meest passend is. Tijdens de inkooptrajecten ontstaat daarom ruimte om een andere keuze te maken, of deels een andere keuze te maken.

Er zijn diverse overlegvormen zowel ambtelijk als bestuurlijk om toe te blijven werken naar een gezamenlijk commitment op dit dossier en een eenduideige werkwijze


100.000

50%

50.000

Inwerkingtreding Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging Bouw

Wat - onrust onder collega's; Oorzaak - onvoldoende rust en tijd om veranderingen te intergreren in het werk; Gevolgen - uitval door ziekte en een hoge werkdruk, dus inhuur kosten;

Creeren van een stevige flexibele schil; Meer handjes op de werkvloer; ruimte creeren om veranderingen te kunnen integreren in het werk en voor de collega's zelf

90.000

50%

45.000

Materiaalkosten Civiele infratechniek

Door diverse ontwikkelingen kunnen de materiaal en loonkosten stijgen waardoor projecten duurder uitvallen

Werken worden aanbesteed op laagste prijs.

150.000

25%

37.500

Saldo programma

7.450.000

1.986.500

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 13:27:48 met de export van 11/07/2023 13:19:52