Wonen & Ondernemen

Beleidsvelden Wonen & Ondernemen

Dit beleidsveld omvat de onderwerpen:

  • Bouwen & Wonen;
  • Omgevingswet;
  • Duurzaamheid.

Wat willen we bereiken in 2024?
Bouwen en wonen

  • Er worden 150 nieuwbouwwoningen opgeleverd;
  • Er worden 60 Flexwoningen opgeleverd;
  • De woon-zorgvisie is vastgesteld.

Omgevingswet

  • Het Omgevingsplan voor het deelgebied Kernen is vastgesteld.

Duurzaamheid

  • De verkenningsfase voor de warmtetransitie in de verkenningswijken Avenhorn Zuid en Obdam is afgerond;
  • We hebben inzicht in de (on)mogelijkheden voor collectieve warmte oplossingen voor de bestaande bebouwde omgeving en nieuwprojecten;
  • De isolatie aanpak voor koopwoningen is gestart waarmee we toe werken naar 390 geïsoleerde koopwoningen eind 2026;
  • We werken toe naar de doelstellingen die zijn geformuleerd in de Ruimtelijke Adaptatiestrategie (2021) om Koggenland uiterlijk in 2050 klimaatadaptief te maken;
  • Klimaatadaptatie is verankerd in de omgevingsvisie;
  • Voor onze nieuwbouwplannen is het Basisveiligheidsniveau Klimaatbestendige nieuwbouw het uitgangspunt;
  • Een definitieve keus is gemaakt voor twee voorkeurslocaties voor onderstations om extra ruimte te creëren op het elektriciteitsnet.

Wat gaan we daarvoor doen?
Wat doen we al?
Bouwen en Wonen

  • We dragen bij aan de versnelling van woningbouw;
  • We geven uitvoering aan afspraken die vastgelegd zijn in onder andere de regionale Woondeal, woon-zorgpact en Westfries woonakkoord;
  • We leveren 60 flexwoningen op in 2024;
  • We geven uitvoering aan het nieuwe welstandsbeleid en het nieuwe splitsings- en woningdelenbeleid.

Omgevingswet (instrumenten)

  • We werken aan het Omgevingsplan voor het deelgebied Kernen als onderdeel van één integraal omgevingsplan voor het hele gemeentelijke grondgebied. In het Omgevingsplan worden alle lokale regels rond de fysieke leefomgeving gebundeld;
  • Bij het overzetten van de regels maken we het omgevingsrecht begrijpelijker, inzichtelijker en eenvoudiger. We bieden meer maatwerk en ruimte in onze regels en verbeteren de (digitale) dienstverlening.

Duurzaamheid

  • We geven uitvoering aan de Transitievisie warmte 2021;
  • We onderzoeken de technische mogelijkheden voor collectieve warmteoplossingen en ronden de verkenningsfase af voor de warmtetransitie in Avenhorn Zuid en Obdam;
  • We geven uitvoering aan de Ruimtelijke adaptatiestrategie;
  • We geven uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Energieneutraal Westfriesland, vanuit het Pact van Westfriesland;
  • We ronden de verkenning van mogelijke locaties voor onderstations om extra ruimte op het elektriciteitsnet te creëren af;
  • Samen met de West-Friese bedrijvengroep, werken we verder aan de actieagenda Circulair Westfriesland, het Energie Besparingsakkoord (EBA) en het Duurzaam Ondernemersloket.

Wat gaan we verder doen in 2024?
Bouwen en wonen

  • We starten met de voorbereiding van de ruimtelijke en stedenbouwkundige kaders voor de gebiedsontwikkeling Avenhorn/De Goorn West;
  • We zetten het aanbieden van startersleningen voort;
  • We geven uitvoering aan het CPO-beleid en brengen dit onder binnen de Omgevingsvisie;
  • We formuleren een woon-zorgvisie op basis van onze woon-zorganalyse;
  • We starten met de realisatie van 60 flexwoningen in Obdam.

Omgevingswet (instrumenten)

  • We ronden het Omgevingsplan voor het deelgebied Kernen af. Vanuit deze basis gaan we vervolgens aan de slag met de regels voor het landelijk gebied en de bedrijventerreinen;
  • We maken een (strategische) Omgevingsvisie Koggenland. Deze visie beslaat alle terreinen van de leefomgeving waaronder ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer en cultureel erfgoed. De visie komt in samenspraak met onze inwoners, ondernemers en andere betrokkenen tot stand.

Duurzaamheid

  • We actualiseren de Regionale energiestrategie Noord-Holland Noord (RES NHN) en de lokale toetsingskaders voor opwek van zonne- en windenergie op land;
  • We verkennen een herijking van onze lokale Transitievisie Warmte 2021;
  • We geven uitvoering aan de Specifieke Uitkering (SPUK) Lokale aanpak isolatie om koopwoningen te isoleren, de aanpak energiearmoede en het Energiebesparingsprogramma woningen Noord-Holland met als doel energiebesparing door woningeigenaren met een verhoogd risico op energiearmoede en huishoudens met een woning met energielabel F en G;
  • We starten met het voorbereiden van de procedure voor de aanvraag omgevingsvergunning ten behoeve van twee onderstations voor netbeheerder Liander voor extra ruimte op het elektriciteitsnetwerk;
  • We gaan duurzaam om met grondstoffen en produceren zo min mogelijk afval;
  • We geven uitvoering aan de vernieuwde afspraken voor afvalverwerking.

Randvoorwaarden en risico's
Bouwen en wonen
Met de toename van het aantal betaalbare nieuwbouwwoningen die worden gerealiseerd, is de verwachting dat het aantal aanvragen voor een starterslening eveneens zal toenemen. Na een verhoging van het budget in 2023 is het zaak om in 2024 te monitoren of een verdere verhoging wenselijk en nodig is.

Omgevingswet / Omgevingsplan

  • Het Omgevingsplan is een nieuwe en innovatieve planvorm. De mogelijkheden en onmogelijkheden van dit instrument zijn nog niet duidelijk en het proces is moeilijk te voorspellen. Bovendien is de plansoftware en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) waarop aangesloten dient te worden, nog niet stabiel. Hierdoor is het lastig om een adequate inschatting te maken van tijdspad en kosten;
  • Om in 2024, stapsgewijs, verder aan het Omgevingsplan te bouwen en het eerste deelgebied af te ronden, is aanvullend krediet nodig;
  • De daadwerkelijke kosten van de invoering van de Omgevingswet voor de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) zijn nu nog niet in te schatten. In de begroting van 2024 van de OD NHN is zoveel mogelijk al rekening gehouden met de Omgevingswet. Maar hoe hoog de daadwerkelijke kosten zullen zijn, is nog niet duidelijk.

Duurzaamheid

  • Projecten kunnen vertraging oplopen doordat als gevolg van netcongestie geen aansluiting op het elektriciteitsnet kan plaatsvinden, dit geldt voor zowel vraag als aanbod van elektriciteit. De verwachting is dat dit pas na 2030 structureel wordt opgelost;
  • Voor de SPUK Lokale Aanpak Isolatie rekent het Rijk met een gemiddeld budget van € 1.460 per woning. Gemeenten mogen tot maximaal €4.000 toekennen aan koopwoningen voor isolatiemaatregelen. Voor de verantwoording naar het Rijk geldt een resultaat- en terugbetalingsverplichting op basis van het aantal geïsoleerde koopwoningen, vermenigvuldigd met €1.460. Wanneer minder woningen geïsoleerd worden dan waarvoor budget is aangevraagd, vloeit voor dit aantal woningen het verkregen budget van € 1.460 per woning terug naar het Rijk. Het risico bestaat dat dit bedrag hoger is dan wat er nog aan budget vanuit de SPUK over is. Voor het resultaat zijn we afhankelijk van woningeigenaren en of zij overgaan tot een isolatiemaatregel. We zijn zelf in regie over de hoogte van budgetten die toegekend worden aan woningeigenaren;
  • Bij het isoleren van woningen moet door de woningeigenaar ecologisch onderzoek gedaan worden om te bepalen of er beschermde diersoorten in en om de woning leven. Voor woningeigenaren kan dit een drempel zijn om tot isolatie over te gaan. Hier schuilt een risico in relatie tot het beoogde resultaat van de Lokale Aanpak Isolatie;
  • Voor de uitvoering van alle duurzaamheidstaken voortkomend uit het Klimaatakkoord is structurele financiering vanuit het Rijk nodig. Vooralsnog zijn deze budgetten slechts toegezegd tot en met 2026;
  • De evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst met HVC is afgerond. Op dit moment is nog niet duidelijk of de evaluatie gevolgen heeft voor de inzameling van huishoudelijk afval.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 13:27:48 met de export van 11/07/2023 13:19:52